«Οι αναβαθμίσεις των ηλεκτρονικών συσκευών είναι απαραίτητες. Αυτές πρέπει να αντικαθιστώνται τακτικά». Οι σύγχρονοι καταναλωτές έχουν γίνει οπαδοί αυτού του κανόνα τον οποίο πρέπει να ακολουθούν όχι γιατί η ηλεκτρονική τους συσκευή (κινητό, lap top, palm top, κλπ) έχει χαλάσει ή δεν λειτουργεί κανονικά αλλά επειδή σε επίπεδο επιδόσεων και αναβαθμίσεων έχει μείνει πίσω δημιουργώντας στον κάτοχό του αίσθημα κατωτερότητας. Αλλά γιατί θα πρέπει να δεχτεί ο καταναλωτής αυτόν τον κανόνα; Η αλήθεια είναι ότι αυτός εύκολα χειραγωγείται από τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών συσκευών και από τους εμπόρους οι οποίοι στοχεύουν μόνο στο κέρδος, έτσι ώστε να θεωρεί ένα κινητό τηλέφωνο 2 ετών ξεπερασμένο. Μήπως όμως ευθύνεται και ο ίδιος ο καταναλωτής που μέσα σε ένα τέτοιο χρονικό διάστημα έχει την ανάγκη για κάτι καινούριο και αστραφτερό;
Το κινητό τηλέφωνο, Mp3 player, tablet που θα αγοραστεί σήμερα σε ένα χρόνο περίπου θα είναι απαξιωμένο. Το μοντέλο της φωτογραφικής μηχανής τσέπης που θα αγοραστεί τώρα σε έξι μήνες δεν θα κυκλοφορεί. Τα smart phones είναι δραματική κατηγορία από μίνα τους., λες και κάθε βδομάδα κυκλοφορεί και ένα νέο.
Αυτό είναι ένα πολύ καλό πλάνο για τις εταιρίες αλλά γιατί ο καταναλωτής να ταυτιστεί με αυτό; Γιατί οι άνθρωποι αγοράζουν κάθε μοντέλο που κυκλοφορεί όπως τα παιδιά με τα νέα παιχνίδια; (ή μήπως δεν είναι και αυτά εν δυνάμει εκκολαπτόμενοι νέοι καταναλωτές;)
Παλιότερα υπήρχε ένας μικρός αριθμός καταναλωτών οι οποίοι αγόραζαν κάθε τι καινούριο και θεωρούνταν από το ευρύ κοινό ακόμη και κορόιδα που έφτανα να πληρώνουν ένα σωρό χρήματα μόνο και μόνο για να έχουν την ικανοποίηση του πρωτοπόρου. Τώρα όμως η πλειοψηφία των καταναλωτών είναι βέβαιη ότι πρέπει να υιοθετήσει τη νέα τεχνολογία όσο ποιο νωρίς γίνεται. Και αυτό κοστίζει. Στην αγορά των ηλεκτρονικών συσκευών σήμερα υπάρχει η έννοια της προγραμματισμένης απαξίωσης της συσκευής. Αυτό είναι το καθεστώς και για το οποίο ευθύνονται τόσο οι κατασκευαστές όσο και οι καταναλωτές που το υποστηρίζουν. Το αν η αξία της συσκευής σε σχέση με τις παροχές της είναι καλή και βιώσιμη για τον μέσο καταναλωτή δεν είναι το θέμα. Αντί αυτού καλό είναι να επικεντρωθούμε σε ιδέες ώστε η παραγωγή των συσκευών και η κατανάλωση να είναι ποιο βιώσιμες. Ένα παράδειγμα είναι η τυποποίηση σύνδεσης και αξεσουάρ. Για παράδειγμα κάθε κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιεί το ίδιο καλώδιο τόσο για την τροφοδοσία όσο και για τις usb συνδέσεις, έτσι ώστε να μην είναι υποχρεωμένος ο χρήστης να συσσωρεύει πλήθος καλωδίων.
Τελικά το θέμα με την λογική της υποχρεωτικής αναβάθμισης της συσκευής είναι ότι αν αυτή η αναβάθμιση αντιπροσωπεύει μια αισθητή βελτίωση στις παρεχόμενες υπηρεσίες τότε καλώς να γίνει, αλλά στις μέρες μας αυτό που πραγματικά γίνεται είναι κάτι σαν τις κολεξιόν μόδας όπου προωθούν κάτι νέο ανάλογα με την εποχή χωρίς ουσιαστική αναγκαιότητα και με μέτριο αποτέλεσμα. Έτσι για το νέο έτος καλό θα ήταν να υιοθετηθεί η λογική αν δεν χαλάσει δεν αντικαθίσταται. Έτσι θα είναι μια καλή απάντηση στην λογική των εταιριών που αποσκοπούν μόνο στο κέρδος. Το ότι κάτι είναι απλά καινούργιο δεν πρέπει να μας λέει τίποτα. Μόνο αν κάτι κάνει αισθητή διαφορά σε σχέση με το υπάρχον να μπούμε στη διαδικασία απόκτησής του. Δεν είναι κάτι το τραγικό να χάσει κανείς μερικά μοντέλα από την αγαπημένη του ηλεκτρονική συσκευή ούτε πρόκειται να μείνει ιδιαίτερα πίσω στην τεχνολογική εξέλιξη. Εξάλλου αργά ή γρήγορα όλο και κάτι πραγματικά αξιόλογο θα συνταράξει τον κόσμο του καθενός κάτι για το οποίο θα αξίζει να δαπανηθεί ένα επιπλέον ποσό.
Πηγή: Times.com
Υ.Γ. Με την παρατήρηση ότι τα παραπάνω αναφερόμενα πραγματεύονται κυρίως την Αμερικανική πραγματικότητα, παρόλα αυτά νομίζω ότι στην ανάλογη κλίμακα βρίσκουν αντιστοίχηση και στην Ελληνική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου